Trine Maren og Kolbjørn på free seating plass
Trine Maren Skott-Myhre og Kolbjørn Stuvebakken kan i vinter hjelpe bedrifter som trenger større teamkontorer i Lier og Asker.

Trenger du nye kontorer – her er sjekklista du trenger

27. desember 2024 | Tekst: Kontorhuset
Har du riktig kontor for å møte morgendagen? Her er vår sjekkliste på 15 punkter.

Trine Maren Skott-Myhre og Kolbjørn Stuvebakken i Kontorhuset har kontorløsninger som profesjon. I ni år har Kontorhuset skapt gode og tilpassede løsninger for mange bedrifter med flere hundre arbeidsplasser. I dag tilbyr Kontorhuset bærekraftige og fleksible løsninger med et komplett tilbud på fire ulike adresser.
 

– Akkurat nå kan vi hjelpe bedrifter som ser etter større teamkontorer på Kjellstad og Asker. Begge steder har vi muligheter for løsninger i vinter, men uansett tror vi nye løsninger vil være noe av svaret også fremover, sier Skott-Myhre og Stuvebakken.
 

Nye lokaler kan skyldes ønske om endring, sammenslåing eller oppdeling i flere avdelinger og virksomheter. Andre ganger flytter bedrifter fordi kontrakter utløper.
 

– Det er mye å tenke på, mye å vurdere og ta hensyn til. Derfor har vi utviklet en kort liste på 15 punkter.
 

Bedrifter flytter oftere enn før. Få har egne lokaler. De fleste er leietakere. Er det under ett år igjen av kontrakten du sitter på, har du dårlig tid.
 

– Da kan en sjekkliste være nyttige. Det er i alle fall vårt ønske, sier Skott-Myhre og Stuvebakken.
 

1. Er lokalene bærekraftige?

Er din bedrift i et miljøsertifisert bygg? Om ikke, er tiden inne for å flytte. Det handler om hvor stort fotavtrykk dere setter på miljøet. Det handler om å ta fremtiden på alvor og om å være en attraktiv arbeidsgiver.
 

2. Er du rigget for vekst?

Har du plass for vekst? Det er dyrt. Alle bør ha huseiere som kan gi mulighet for å vokse uten at du må betale for plassen før du trenger den. Det handler også om å redusere plassen du trenger så sømløst som mulig og før lange husleiekontrakter utløper.
 

3. Har du rett varighet og fleksibilitet?

Vi tror vi på korte leiekontrakter. Vi tror også morgendagens arbeidsliv er mer fleksibelt. Da trenger du andre løsninger enn den tradisjonelle kontorløsningen. I tillegg må hver arbeidsplass være fleksibel. Stikkord er aktivitetsbasert arbeidsplass.
 

4. Er du for dele-økonomi?

Møterom, treningsrom, sosiale soner, kjøkken, spiserom, kaffemaskiner, printer og skanner passer godt i en dele-økonomi. Det er smart for miljøet, for ressursbruken og for lommeboka. Flere med fordel dele mer på helt nødvendige fellesfunksjoner og maskiner.
 

5. Er du riktig plassert?

Har du rett adresse i morgen? Hvordan ser det ut der din bedrift holder hus om fem eller ti år? Kommer adressen din til å være attraktiv for de beste hodene i din bransje om fem år?
 

6. Hva skjer rundt dere?

Vi tilbyr korte kontrakter, men oppfordrer til å tenke langsiktig. Hvordan skal det se ut rundt dere om ti år? Er dere i et bygg som blir tatt vare på og i et attraktivt område som vil tiltrekke seg bedrifter og de beste hodene?
 

7. Er miljøet i bygget viktig?

Bedrifter lever ikke isolert. Ikke ansatte heller. Er det andre i bygget deres? Har bygget attraksjoner som ansatte etterspør i dag og fremover? Hvordan er tilgangen på spisesteder, kaffeplasser eller servicefunksjoner og betyr det noe for dere?
 

8. Er dere bilbasert?

Er dere forberedt på null-utslippssamfunnet? Hvordan kommer ansatte og besøkende når de skal til din bedrift? Har dere tilstrekkelig parkeringsplasser og hvordan er det tilrettelagt for kollektivreiser, gående, syklende?
 

9. Kjenner du dine kostnader?

Har du kontroll på kostnadene per hode? Vet du hva som er inkludert? Innbefatter det også service av kaffemaskiner, etterfylling av papir og IT-kostnader? Vi tror på «all inklusive» som også dekker administrasjon.
 

10. Kvadratmeterpris eller ansattpris?

Hva betyr mest: Prisen for hver kvadratmeter eller for hvert hode? Hva kan du med fordel løse sammen med andre? Må du ha egne kaffemaskiner og møterom, eller kan det deles?
 

11. Er inneklima viktig?

Jobber du godt i tung og oppbrukt luft? Det gjør ikke vi. Hos oss vektlegger vi godt inneklima, gode friskluftanlegg og god temperatur og klimastyring.
 

12. Er det viktig å gjøre som andre?

Vi tror det lurt å dele på det som er egnet for deling. Vi tror på utradisjonelle valg som er bærekraftige og tar miljø og framtid på alvor.
 

13. Attraktivitet i rekruttering

Våre leietakere opplever at de har et fortrinn og blir mer attraktive som arbeidsgiver ved nyansettelser fordi kontorlokalene er moderne, bærekraftige og attraktive.
 

14. Utvidet arbeidsmiljø

På våre kontorhus får du et utvidet arbeidsmiljø. Din bedrift blir del av noe større. Erfaringene vi hører om, er at det også er en fordel for den enkelte bedrift. Det gir mer fart og flere impulser enn tradisjonelle løsninger.
 

15. Vil dere ta kontorpraten?

Ikke noe opptar oss mer enn å finne de beste løsningene. Vi vil gjerne høre alt om hvordan dere tenker. Du finner oss her – send gjerne en e-post så finner vi en god tid sammen eller ring oss: Kolbjørn: 909 23 922 eller Trine Maren: 911 98 901.